תינוק חדש בבית – נקודת המבט של שוקי - מרפאה וטרינרית אזורי חן

תינוק חדש בבית – נקודת המבט של שוקי


הבאת תינוק חדש למשפחה – נקודת המבט של שוקי

מאת ד"ר עדי ירון

צירוף תינוק חדש למשפחה טומן בחובו לא מעט קשיים ואתגרים להורים החדשים, לסבים ולסבתות, לבייביסיטרים פוטנציאליים וגם  לכלב המשפחתי שהיה רגיל להיות "הבן היחיד" במשפחה. למעשה, הכלב מתחיל להרגיש בשינוי עוד הרבה לפני שהתינוק נחת בבית – הוא רואה את הבטן של האמא גדלה, את השינויים שנעשים בחדרי הבית כהכנה לבוא התינוק, ביקורים תכופים יותר של המשפחה וכדומה.

וכמו הכנות אחרות שנעשות לקראת התינוק החדש צריך להכין גם את הכלב המשפחתי לשינוי הצפוי. ככלל, כלבים הם סתגלתנים אבל צריך להכין אותם מראש ולתת להם זמן להסתגל. שינוי כגון זה בחייו של הכלב שייעשה בבת אחת וללא הכנה מתאימה יגרום לו לסטרס, קנאה ותסכול.

לפני הלידה

ההכנה יכולה להיעשות מרגע שאתם יודעים שאתם בהריון (ורצוי לטובת כולם שזה יהיה לפני שבוע 38) והיא תכלול מספר אלמנטים:

  • רצוי שהכלב יהיה מסורס/מעוקרת כיוון שלרוב זה יגרום לבעל החיים להיות רגוע וממושמע יותר (מעבר ליתרונות הרפואיים הקיימים בכל זמן ומצב).
  • קחו את הכלב לבדיקה וטרינרית וודאו שהוא מחוסן ומתולע כיאות ובריאותו תקינה.
  • תרגלו עם הכלב בצורה אינטנסיבית יותר משמעת בסיסית (שב, בוא).
  • אם יש בעיות התנהגות ידועות כמו אגרסיביות, פחדים, נטיה לברוח וכדומה, פנו למאלף וטפלו בהם מוקדם ככל האפשר.
  • הרגילו את הכלב לקיצוץ ציפורניים והברשה תדירה כפי שרצוי שיהיה כאשר התינוק יחיה בבית.
  • הרגילו את הכלב לרעשים המלווים תינוקות כגון בכי (בעזרת קלטות), רעש של צעצועים אופיינים, נדנדה חשמלית וכדומה.
  • עודדו חברים עם ילדים לבוא לביתכם כדי שהכלב יתרגל לאנשים הקטנים הללו, לתנועות, לרעשים ולריחות האופייניים (מי אמר שצריך להחליף חיתול).

הרגילו את הכלב מבעוד מועד לשינויים שיהיו בדירה:

  • אם הכלב ישן בחדרכם (או אתכם במיטה) ואתם מתכוונים לשנות זאת עם בוא התינוק, הרגילו אותו כבר עכשיו לישון במקום אחר.
  • הכינו את חדר התינוק מראש – זה אמנם נוגד את כל האמונות הטפלות אבל אתם יכולים לפצות את עצמכם על ידי יריקה ליד חתול שחור, או החבאת סרטים אדומים בדירה.
  • אם ברצונכם להגביל את כניסת הכלב לחדר התינוק עשו זאת מראש – רצוי בעזרת שער סורגים שהכלב יכול לראות ולהריח דרכו. כך הכלב ידע מה קורה בחדר ולא ירגיש מנותק מהמשפחה.

הרגילו את הכלב לנוכחות תינוק בבית – זה אומנם קצת מוזר, אבל הדבר המומלץ ביותר הוא לקנות בובה בגודל ובצורה של תינוק. עטפו את הבובה בשמיכה והסתובבו איתה בבית (גם האבא…). הרשו לכלב לגשת לבובה ותנו לו חיזוקים חיוביים כשהוא רגוע וממושמע סביבה. זה דורש ממכם קצת יכולת משחק אבל נהגו כאילו הבובה אמיתית ואל תתייחסו אליה כצעצוע אחרת שכרכם יצא בהפסדכם. אם כבר החלטתם על שם לתינוק השמיעו אותו בבית כדי שהכלב יתרגל אליו.

נוסעים לבית החולים

כשהגיע הזמן ואתם נוסעים לבית החולים דאגו לבייביסיטר שישמור על סדר היום של הכלב, ייצא עם הכלב ויאכיל אותו בזמנים הקבועים. הביאו מבעוד מועד מבית החולים בגד או שמיכה עם הריח של התינוק ותנו לכלב לרחרח (ניתן להשאיר זאת במקום השינה של הכלב).

השיבה הביתה

בחזרה מבית החולים – זכרו שהכלב לא ראה אתכם מספר ימים ומחכה בקוצר רוח למגע ולמפגש אתכם (אני מקווה). לכן אל תשכחו להתייחס לכלב בבואכם הביתה ולא יזיק גם להביא לו מתנה או צעצוע חדש (בטוח תוכלו להסב את אחת המתנות שקיבלתם בבית החולים לחבל נשיכה או סמרטוט משחק).

רצוי שהחזרה הביתה לא תהיה אירוע רועש ורב משתתפים שעלול לרגש להלחיץ את הכלב. המטרה היא שזה יהיה מאורע חיובי ככל האפשר עבורו.

זהו, עכשיו אנחנו בבית עם התינוק. אם עשינו את ההכנה כמו שצריך כבר חצי דרך מאחורנו. ועכשיו נשארו רק עוד כמה פרטים קטנים:

  • אל תאלצו את הכלב לגשת לתינוק, תנו לו לעשות זאת לבד. תצ'פרו אותו על התנהגות חיובית בסביבת התינוק. הכלב צריך לקשר את התינוק עם דברים חיוביים.
  • אל תשכחו להעניק תשומת לב גם לכלב ולא רק כשהתינוק הלך לישון. במצב זה הכלב יקשר את חוסר נוכחות התינוק עם כיף ואת נוכחותו עם בדידות ושעמום. אנו רוצים שהכלב יגיד לנו " קדימה, תביאו את יעקב הקטן ונתחיל לעשות פה חיים".
  • אל תזניחו את הכלב בטיפול היומיומי – כלב שירגיש מוזנח עלול לנסות ולמשוך תשומת לב על ידי גרימת נזק, נביחות וכדומה.
  • בקשו ממבקרים להתייחס גם לכלב בבואם ולא רק לתינוק החדש.
  • בטיחות – עם כל הרצון הטוב והאהבה חייבים לשמור על בטיחות מקסימלית גם אם הכלב והתינוק נראים כמו תאומים סיאמיים. לעולם אל תשאירו את הכלב והתינוק יחדיו ללא השגחה, דאגו לקיצוץ ציפורניים סדיר, נסו לשמור את התינוק גבוה יותר מן הכלב (ככל שאתה קטן יותר הכלב יטה לראות אותך גם נמוך יותר בהיררכיה הביתית).

מטרתנו היא לחזק את הקשר ההדדי בין הכלב והילד. כך ניצור צוות לעניין ( The A Team) שבו כולם מרוויחים. הכלב, לא רק שלא ייכנס לדיכאון אחרי לידה אלא ישמח על החבר החדש שממלא את הדירה אושר ושמחה. ואילו התינוק יגדל בנוכחות חיית מחמד, מה שכבר הוכח כתורם רבות הן מבחינות פסיכולוגיות והן פיזיולוגיות להמשך התפתחותו בחיים.

כל הזכויות שמורות, מרפאה וטרינרית אזורי חן

תפריט נגישות